August 1, 2011

R.I.N.D.U

kau kata kau cinta
mana bukti??
kau kata kau rindu
mana kasih??
kau kata kau setia
mana janji??
kau kata kau redha
mana kata pasrah??

inilah kita
berkata kita pada setiap hari
cintaku pada si pencipta agung dan tak terhinggakan
tapi mana bukti
mana semua janji dahulu
ketika sebelum rohmu di tiupkan
janjimu akan laksanakan semua suruhan
tinggalkan semua larangan
janji.
manusia dan janji
manusia yang tidak ketat pada perbahasannya
manusia dan bongkaknya
manusia dan riaknya
segala sifat mazmumah terkandung dan tertanam pada hati
tertanam pada jiwa
kerana jiwa hitambusuk itu kau belakangkan Tuhan
sudah kau belakangkan kau riak pada nikmatnya
dan sekalipun tak tersinggahkan ucap syukur pada mulutmu
lailahaillah. . . . . .


aku rujuk pada diri sendiri
sudah separuh jalan ini aku lewati
sudah hampir seguni peristiwa aku lihat
sudah berdikit pengajaran aku ambil
tapi kenapa hati ini masih batu
masih keras seperti kerikil
seperti ada dinding yang tak terhembuskan
wahai Tuhan
jauh di benak hati ini berbisik
merinduimu yang amat ya ALLAH
rindu yang amat sehingga aku tak terucapkan
tapi aku manusia yang kau cipta
punya hati yang lemah
hari ini aku kata aku setia
sujud menyembah diri Mu
esok aku palingkan diri dari sejadah dan telekung
lailahailallah. . . . . .


dan tatkala aku cuba pejam mata
dalam baring melekuk tubuh
cuba bertanya dalam diri
cuba menghitung rasa syukur dalam diri
atas nikmat yang Kau beri hari ini
airmata mula mengalir di pipi
menyesali akan diri yang leka
ya Rabbi
Tuhan segala alam semesta
aku rayu padaMu 
dengan pujukrayu
dengan tangisremis
beri aku HidayahMu yaAllah
agar aku berjalan di duniaMu
dengan penuh rasa cinta agung padaMu
dan takkan sesaat aku bernafas tanpa melupakan nikmatMu.
amin ya rabbal alamin . . . . . . . . .


~astagfirullah al-azim allazi lailahailallahua hayyul qayyum wa atubuilaih. 
cari erti padanya
cari makna padanya
bila kau sudah tahu
ucaplah padamu
setiap kali habis sujud yang wajib
insyaAllah akan tenang hati yang haus
akan tenang hati yang kacau
Tuhan Maha Tahu
biar aku tidak sempurna pada zahir
biar hijab tidak lekat pada diri
walau kadang aku tidak setia sujud
tapi tidak sesaat dalam nafas
aku lupa padaNya.
moga suatu hari 
aku jadi hamba yang patuh
amin.

No comments:

Post a Comment

dojudge.